SPORTOVNÍ NADŠENCI POZOR: VŠE, CO MUSÍTE VĚDĚT O NAMOŽENÝCH SVALECH

SPORTOVNÍ NADŠENCI POZOR: VŠE, CO MUSÍTE VĚDĚT O NAMOŽENÝCH SVALECH

Sep.24.2018

Namožené svaly měl alespoň jednou v životě snad každý. Svalová horečka nás většinou přepadne tehdy, když to s cvičením, běháním a obecně sportováním trošku přeženeme, případně pokud jsme se pustili do “olympijských” výkonů po dlouhé atletické nečinnosti. Jakkoli jste se k bolesti svalů dostali, přečtěte si o ní více. Na konci blogu vám prozradíme i to, co na ni zabírá.

Dostaví se druhý den

O namožených svalech můžeme mluvit jako o takovém zákeřákovi. Proč? Protože pokud udeří, dá si pořádně načas a nedostaví se hned po přemotivovaném cvičení, ale většinou až druhý či třetí den. Když si tedy už už myslíte, že jste aktivitu zvládli i bez tohoto nepříjemného následku, zaskočí vás nečekaně a v plné síle, když to nejméně očekáváte. Dobrá zpráva je, že pokud se svalová horečka dostavila, museli jste při pohybu udělat něco dobře a udělali jste něco dobrého pro svoji kondičku i tělo obecně.

Trhlinky, které bolí

O namožených svalech se už toho napsalo mnoho a nejznámější verzí je, že ji způsobuje hromadění kyseliny mléčné. Na tu zapomeňte. Svalovou horečku mají na svědomí mikrotrhlinky ve svalových vláknech, které způsobují běžný zánět a následný otok. Tato nelichotivá kombinace nás přirozeně bolí, což vnímáme jako moment, kdy se ráno neumíme zvednou z postele nebo nám přes den dělá problém vyjít obyčejné schody.

Odpočinek to nevyléčí

Většinou když nás přepadne bolest namožených svalů, poslouží nám to jako výmluva dát si na několik dní od pohybových aktivit pauzu. Vždyť musím svalům dopřát regeneraci, ne? Regeneraci ano, nicnedělání však ne. Platí, že po dobrém tréninku byste se měli také pořádně vyspat a načerpat nové síly. Zcela pohyb vyřadit však není řešení. Zvolte spíše aktivní odpočinek, což je v podstatě všechno, jen ne lenošení v posteli či na gauči. Jděte se projít, zaplavte si nebo si pořádně zazahradničte. Je to na vás a každý pohyb se počítá.

Pomáhá teplo

V případě silné svalové horečky se musíte připravit na to, že vás několik dní zřejmě potrápí. Dobrou zprávou je, že většinou zmizí v rozmezí od dvou do čtyř dnů. Co dělat do té doby, abychom ji zmírnili či zahnali dříve? Na svalovou horečku nejlépe zabírá teplo, chlad nebo kombinace obého. Abyste zmírnili zánět vláken, přiložte si na místa postižená bolestí chladivé předměty, například maso z mrazáku či sáček hrášku. Teplo naopak napomáhá k uvolnění ztuhlého svalstva, proto se doporučuje vlézt pod teplou sprchu, jít do sauny nebo využít krémy s hřejivou schopností.