JAKÁ JE PRAVDA O STRESU? TĚMTO MÝTŮM NEVĚŘTE

JAKÁ JE PRAVDA O STRESU? TĚMTO MÝTŮM NEVĚŘTE

Sep.24.2018

Stres je naneštěstí každodenní součástí našich životů. Nevyhneme se mu v pracovním, ale ani v domácím prostředí, a proto je i velmi populárním tématem článků v médiích. Jak ale odfiltrovat mýty o stresu od faktů?

1. Stres je vysloveně špatný

Když se řekne stres, nic dobrého nám na mysl nepřijde – a to je zcela přirozené. O stresu se už napsalo mnoho a nic moc pozitivního to nebylo. Že je nebezpečný pro člověka, pro zdraví, pro společnost... Stres však nemusí být ve všech případech vysloveně špatný. V malém množství a vzácně může být dokonce pro člověka prospěšný. Představte si například, jak jste vystresovaní z pracovního pohovoru, a nakonec přijde pozitivní informace v podobě přijetí do zaměstnání. Tehdy je euforie i pocit spokojenosti a štěstí o to větší. Samozřejmě že pravidelný stres ve velkém množství je nebezpečný, ale život bez jakéhokoli stresu může vést k menší produktivitě.

2. Stres prožívají všichni stejně

Další velkou lží je, že stres zažívají všichni a všichni ho i stejně prožívají. Ale to, co stresuje jednoho člověka, nemusí být stresující pro dalšího. Někoho možná dostávají do stresové nálady účty, někoho práce a jiného rodina, pro některé lidi však tyto životní události nemusí být stresující vůbec. Pamatujte, že stres prožíváme téměř všichni, ale vůbec ne stejně.

3. Bez příznaků stres nemáme

Ani vy nepociťujete zvýšený tep, bolesti hlavy nebo třeba motýlky v žaludku před důležitou situací v životě? Pak možná patříte k lidem, kteří se povyšují na jedince zbavené stresu úplně. To, že se u vás neprojevují příznaky stresu tak jako u jiných lidí, však ještě neznamená, že ho nemáte. Možná se jen stres u vás projevuje jinak. Mezi běžné příznaky patří i dušnost, problémy s koncentrací, ale také pocit bezmoci, únavy a chaosu.

4. Stres netřeba léčit

Stres se v současné době skloňuje každý den, a proto mu nepřikládáme takovou důležitost, dokonce si zvykneme ho ignorovat a považovat jej za normální. A to je chyba, protože pokud stres prožíváme pravidelně a v silných dávkách, je třeba ho léčit. Mnoho lidí zajde za odborníkem až tehdy, když už je opravdu špatně a když se symptomy zhorší na nesnesitelnou a životu nebezpečnou úroveň. Chcete-li se chránit před vážnými onemocněními srdce či mozku, je třeba opakovanému stresu věnovat pozornost již v samých počátcích, například i když vás opakovaně pobolívá hlava nebo žaludek či pociťujete úzkost.

5. Se stresem se nedá nic dělat

Poslední a největší mýtus o stresu je, že prostě existuje, musíme se s ním smířit a tolerovat ho. Není to pravda, se stresem se něco dělat dá, a bojovat s ním je dokonce více než nutné. A přitom je to tak jednoduché! Jak se ventilovat?

Cvičení. Pravidelný pohyb je skvělý nástroj, jak odbourat stres. Stačí půlhodinka aktivního pohybu denně.

Zdravá strava. Stres má často na svědomí nezdravý životní styl. Snažte se proto něco změnit. Stravujte se zdravěji, jezte více zeleniny, zdravých tuků a hlavně jezte pravidelně. Dodržujte i pravidelný a dostatečný pitný režim.

Odpočinek. Relax je v boji proti stresu opravdu nezaměnitelný voják. Dopřejte si jednou za týden či dva masáž, hodinu jógy, spěte alespoň sedm hodin denně a občas zavřete oči a praktikujte hluboké dýchání. K zahození není ani čtvrthodinka meditace denně či aromaterapie, například v podobě účinné kombinace kafru a éterických olejů z rozmarýnu, levandule a hřebíčku, kterou naleznete v našem relaxačním krému.