UDĚLEJTE NĚCO PRO ZDRAVÍ SVÉHO ZAD - VYZKOUŠEJTE JACOBSONOVU SVALOVOU PROGRESIVNÍ RELAXACI

UDĚLEJTE NĚCO PRO ZDRAVÍ SVÉHO ZAD - VYZKOUŠEJTE JACOBSONOVU SVALOVOU PROGRESIVNÍ RELAXACI

Apr.25.2018

Již téměř devadesát let můžeme díky americkému lékaři a fyziologovi Edmundovi Jacobsonovi ulevovat našim svalům díky jeho progresivní relaxační technice. Edmund Jacobson totiž přišel na to, že pokud chce člověk opravdu důkladně a do základů relaxovat tělo a mysl, musí být schopen uvolnit kompletně celé kosterní svalstvo. Všiml si totiž, že stavy stresu a úzkosti vedou ke stahování svalů, což se následně může projevit bolestmi zad, kloubů či svalů. Cílem jeho progresivní relaxace je v základu tedy hluboké uvolnění svalů celého těla. Princip je sice jednoduchý, tuto relaxaci je však nutno nejdříve poctivě cvičit, abychom ji prováděli správně a aby měla kýžený efekt.

Stres negativně ovlivňuje naše tělo

Značkou moderního člověka bývá zejména to, že se snaží zvládnout vše, a to nejlépe hned a na výbornou. Málokdo ale takovou zátěž dlouhodobě snese, a tak se na spoustě z nás začne postupně podepisovat stres. Pokud se k tomu přidají i problémy doma, problémy se zdravím nebo v zaměstnání, pak si můžeme zadělat i na deprese. Člověk je v neustálém psychickém napětí, což se začne postupně podepisovat i na našem zdraví. Jedním z prvních varovných signálů, které naše tělo vysílá, pokud je dlouhodobě vyčerpáváno velkým stresem, je právě napětí svalů. A tehdy bychom měli zpozornět.

Probuďte svou imunitu k životu

Pokud stále váháte, jestli tuto techniku relaxace vyzkoušet, myslete na to, že nejde jen o psychický a fyzický odpočinek. Jacobsonova progresivní relaxace totiž navíc podporuje funkci imunitního systému, což mnoho z nás ocení hlavně nyní, kdy se virózy a chřipky šíří rychlostí blesku. Navíc pomáhají v boji proti bolestem hlavy a dokonce i migrénám. Zkuste ji také v případě, že trpíte na syndrom unavených očí, také pokud máte problémy se žaludečními vředy, s nespavostí, s nadměrnými úzkostmi a dokonce může být i účinným pomocníkem při nechutenství během těhotenství.

Zvládnu to?

Výhodou Jacobsonovy progresivní svalové relaxace je to, že ji můžeme provádět kdykoli během dne. Myslete pouze na to, abyste se na ni nevrhli dříve jak hodinu po jídle. Pokud se necítíte dobře, jste nastydlí nebo vám není dobře po psychické stránce, tak raději cvičení odložte. Prvním úkolem, který na vás čeká, je se naučit relaxovat. To znamená schopnost uvést se vědomě do stavu uvolnění a uvědomit si pocit napětí.

Nejlepší výchozí pozice je buď vleže, nebo v uvolněném sedu. Ideální je však natáhnout se přímo na zem, nebo na tenkou karimatku. Je důležité, abyste neleželi nebo neseděli na měkké podložce, jako je třeba postel nebo křeslo. Na cvičení si najděte takové místo, kde vás nebude nikdo rušit a kde bude klid a ticho. Mělo by zde také být šero, příjemně, ani zima, ani horko, nejlépe čerstvý vzduch, aby vás nerušily žádné nepříjemné pocity. Tento způsob relaxace vyžaduje čas a trpělivost, nevzdávejte se tedy hned po prvních pokusech. Celou dobu se soustřeďte na dech, měl by být klidný a postupně prohlubovaný, nádech by měl trvat v ideálním případě 5 vteřin, výdech také. Měli byste se cítit jako před usnutím. Soustřeďte se na tlukot srdce, dýchejte nosem a myslete na to, abyste nedýchali jen do hrudníku, ale spíše do břicha. Dále se pak snažte napínat a uvolňovat jednotlivé svaly. V ideálním případě by napětí mělo trvat pět vteřin a uvolnění také, můžete ale klidně začít na třech. Ze začátku budete nejspíše napínat a uvolňovat celé skupiny svalů, postupem cvičení se však mezi nimi naučíte rozlišovat a budete lépe cílit na konkrétní sval. Při napínání a uvolňování svalů zkuste postupovat od spodní části těla výš. Začněte tedy s chodidly a kotníky, pak se přesuňte přes lýtka a stehna ke kyčli a kříži. Následně směřujte pozornost na břicho a hrudník, paže, ramena a krk, poté na obličej. Nakonec uvolněte celé tělo, na nic nemyslete a chvíli odpočívejte. Na konci relaxace začněte pomalu rozhýbávat prsty u rukou a nohou, otevřete oči a pomalu vstaňte.

Jestli se budete tomuto cvičení věnovat pravidelně, vaše záda zaplesají. Na celkové uvolnění a relaxaci organismu však příjemně působí i relaxační krémy s obsahem bylinek. Doporučujeme jakékoliv cvičení završit masáží, například s použitím relaxačního krému Vaxicum. Vůně levandule, rozmarýnu, kafru a hřebíčku vám zaručeně pomůže dosáhnout stavu uvolnění a provoní nejen vaše tělo ale i vaši mysl.