SPORTEM PROTI JARNÍ ÚNAVĚ

SPORTEM PROTI JARNÍ ÚNAVĚ

Apr.18.2018

Věděli jste, že na pravidelné bázi dnes sportuje asi čtvrtina našeho obyvatelstva? Po zimní stagnaci totiž první sluneční paprsky vyženou do přírody k pohybu i ty největších lenivce. Zkuste si tipnout, který jarní rekreační sport je nejoblíbenější!

Je to cyklistika. Ta je oblíbená ve všech věkových i sociálních skupinách. Je výborným socializačním nástrojem – partneři při ní mohou trávit společný čas. Jelikož při cyklistice je těžiště většinou na sedle, je tento druh sportu vhodný i pro lidi s nadváhou a při problémech s klouby. Při potížích s koleny se však mějte na pozoru. Posiluje se zejména vytrvalost a svaly dolních končetin. Získáte možnost dostat se na místa, kam by vám to pěšky trvalo příliš dlouho, a ze sedla si můžete vychutnávat krásy okolní přírody. Kolo a sedlo musí být vhodné přesně pro vaše potřeby a musí být správně nastavené. Nechte si proto poradit ve specializované prodejně. Správné sedlo optimálně rozloží vaši tělesnou hmotnost. Při problémech s páteří si řídítka nastavte tak, abyste seděli jen zlehka předkloněni. Rámy sportovních kol, kde je nutný hlubší předklon, zatěžují páteř. V začátcích cyklistiky přepněte raději na lehčí převod, abyste svaly a klouby nepřetěžovali.

Plavání

Plavání se hodí i pro lidi s nadváhou a problémy s klouby. Při problémech s páteří je ideální technika plavání na zádech. Plavání je mimo jiné vhodné také jako uvolnění a relax od každodenních povinností. Trénuje vytrvalost a svaly celého těla, především paže a ramena. Odlehčuje páteř a klouby. Pokud s plaváním začínáte, nezvedejte při technice prsa hlavu z vody, protože zbytečně zatížíte krční obratle. Pokud si nejste jisti, zda plaveckou techniku dobře ovládáte, máte možnost doučit se ji na plaveckém kurzu. V nabídce jsou pro všechny věkové kategorie.

Běh / Chůze

Pokud se chcete věnovat běhu, vaše nohy, chodidla a klouby by měly být v pořádku. Při těžké nadváze, kloubních potížích nebo při potížích s chodidly je vhodnější chůze. Hodí se i pro samotáře, kteří rádi tráví čas v přírodě. ?

Posilování

Posilování je vhodné pro všechny, kteří si chtějí posílit a vybudovat svalstvo, přičemž mžete posilovat svalové skupiny dle svých preferencí. Posilování působí proti věkem podmíněnému ubývání svalových vláken a zlepšuje regulaci metabolismu. Když budete posilovat pravidelně, automaticky pak budete spotřebovávat více kalorií, i když právě nebudete nic dělat. Speciální posilovací cviky pomáhají také při problémech s klouby a páteří. Posilování je optimálním doplňkem k vytrvalostním sportům.

Sportovní boom

Zatímco nejtypičtějším mužským sportem je hokej a fotbal, nejtypičtější ženské sporty jsou jóga, aerobik a badminton. K novodobým oblíbeným a zdraví velmi prospěšným aktivitám v přírodě patří nordic walking, který aktivně kromě nohou zapojuje i horní končetiny. Pilates je považováno nejen za populární fitness cvičení, ale i za výborný doplněk tréninků vrcholových sportovců a účinnou formu rehabilitace. Do této kategorie patří i SM systém a Pět Tibeťanů.

Jak se zrelaxovat?

Jednotlivé pohybové aktivity je však třeba do denního života zapojovat postupně a nesmíme zapomínat ani na kvalitní strečink a následnou relaxaci. Po sportu a námaze svalových partií je dobré dopřát tělu infrasaunu a masáže. Pomáhá i aromaterapie a natírání namáhaného svalstva uvolňujícími krémy. Z množství dostupných krémů si vyberte takový, který zahřívá a postupně regeneruje celé vaše bolavé tělo. Například krém Vaxicum je doslova wellnessem v kabelce, jelikož obsahuje esenciální oleje levandule, hřebíčku, rozmarýnu, a navíc i kafr, který má analgetický a protizánětlivý účinek, zmírňuje bolest a zlepšuje prokrvení v místě bolesti.